Trys šalys. Vienas tinklas. Ir vizija, galinti pakeisti viso regiono šiuolaikinio muzikos teatro žemėlapį. 2024 metais startavęs Baltijos šiuolaikinės operos tinklas (Baltic Contemporary Opera Network, BCON) ambicingai žengia į tarptautinį kultūros lauką. Jo tikslas – ne tik sujungti Lietuvoje, Latvijoje ir Estijoje veikiančius kūrėjus bei institucijas, bet ir inicijuoti naujas, inovatyvias šiuolaikinės operos koprodukcijas. Trijų metų trukmės programa žada tapti viena įdomiausių platformų tiems, kurie domisi ne operos tradicijomis, o jos ateitimi.
Pirmasis etapas – pažintys ir tiltai
Pirmuosius savo gyvavimo metus BCON paskyrė tam, kad pažintų Baltijos šalių šiuolaikinės operos peizažą iš vidaus. Per 2024-aisiais surengtus keturis susitikimus Lietuvoje, Latvijoje ir Estijoje buvo užmegzti ryšiai tarp kompozitorių, režisierių, atlikėjų, prodiuserių, meno kritikų ir kuratorių. Pamažu ėmė ryškėti bendri interesai, diskusijose išryškėjo kiekvienos šalies iššūkiai ir ambicijos.
Šis įžanginis etapas dabar baigtas, ir tinklas pradeda judėti tolyn – link konkrečių kūrybinių veiklų.
Naujoji scena gimsta rezidencijose
2025–2027 metais BCON organizuos tarptautines kūrybines rezidencijas, kurių metu kūrėjai ne tik ieškos naujų bendradarbiavimo formų, bet ir vystys idėjas būsimiems scenos darbams. Pirmoji tokia rezidencija vyks jau 2025 m. rugpjūčio 18–23 dienomis, Aknystoje (Latvijoje), alternatyvios kamerinės muzikos festivalio „Sansusī“ rezidencijų erdvėje.
Rezidencijose kviečiami dalyvauti menininkai iš įvairių sričių – nuo kompozitorių ir režisierių iki vizualiųjų menų kūrėjų ar dramaturgų. Svarbiausias kriterijus – atvirumas bendradarbiavimui ir domėjimasis šiuolaikine opera kaip terpė eksperimentui. Amžiaus cenzas netaikomas. Organizatoriai pasirūpins visais praktiniais dalyvių poreikiais: kelionėmis, apgyvendinimu, maitinimu ir priemonėmis kūrybai.
Atrankoje dalyvauti galima iki šių metų birželio 6 d., užpildžius registracijos formą (anglų kalba).
Iš kiekvienos šalies – Lietuvos, Latvijos ir Estijos – į pirmąją rezidenciją bus atrinkta po penkis skirtingų sričių kūrėjus. Tikimasi, kad šios kūrybinės savaitės metu gimę sumanymai taps pagrindu naujiems šiuolaikinio muzikos teatro kūriniams, kurie vėliau keliaus į scenas visame Baltijos regione.
Ne viena, o visa sistema
Pirmoji rezidencija – tik pradžia. 2026 m. kūrybinės stovyklos vyks Taline (Estijoje) ir Klaipėdoje (Lietuvoje), o 2027 m. – Liepojoje (Latvijoje) ir, galimai, kitose vietose. Kiekvienai rezidencijai bus skelbiamos naujos dalyvių atrankos, tačiau bus kviečiami ir ankstesnių etapų kūrėjai – taip pamažu susiformuos tęstinės kūrybinės komandos, kurios galės plėtoti projektus iki premjeros.
Tai leis išlaikyti kūrybinį nuoseklumą, o tuo pačiu skatins tarpdisciplininį dialogą tarp „naujokų“ ir „senbuvių“.
Kas slypi už tinklo
BCON – tai neformalus, tačiau stiprus partnerių tinklas, apjungiantis nevyriausybines organizacijas ir kultūros institucijas visame regione. Lietuvoje tinklą inicijuoja „Operomanija“, Latvijoje – asociacija „Sansusī“ ir Ģertrūdes ielas teatras, Estijoje – „New Opera“. Svarbų vaidmenį atlieka ir visų trijų šalių kompozitorių sąjungos.
Lietuvoje tinklo veiklą palaiko ir Klaipėdos valstybinis muzikinis teatras, Estijoje – Estijos šiuolaikinės muzikos centras (ECCM) bei „Estijos muzikos dienos“, Latvijoje – Liepojos koncertų salė „Lielais Dzintars“, kur vėliau ir vyks viena iš rezidencijų.
Projektą finansuoja Šiaurės ir Baltijos šalių kultūros mobilumo programa, užtikrinanti, kad per trejus metus BCON įgyvendins ne tik kūrybinius mainus, bet ir dvi šiuolaikinio muzikos teatro premjeras, kurios taps viso proceso kulminacija.
Tinklas kaip ateities infrastruktūra
BCON ne tik sukuria erdvę šiuolaikinės operos gimimui – jis taip pat formuoja infrastruktūrą, kurioje eksperimentinis muzikos teatras gali augti, klestėti ir pasiekti publiką. Šis projektas remiasi bendru pasitikėjimu, menine laisve ir kolektyviniu darbo metodu – tai savybės, kurios dažnai trūksta tradicinėse institucinėse sistemose.
Kol didieji Europos operos teatrai dažnai veikia pagal dešimtmečius nesikeičiančius modelius, Baltijos šalių tinklas siūlo alternatyvą: mobilų, kolektyvinį, lankstų ir ateities teatrą.
Ir nors pirmosios rezidencijos dar tik artėja, jau dabar aišku – tai ne tik projektas, tai nauja scena, kurios dar tik mokomės klausytis.