Menu
 
 

Apnuoginti iki skeletų: Gintaro Makarevičiaus tapybos kelionė į pasąmonę

2025 08 18  19:31  |  Aktualijos

Apnuoginti iki skeletų: Gintaro Makarevičiaus tapybos kelionė į pasąmonę

Nuotrauka – Mariaus Žičiaus © Gintaras Makarevičius

 

 

 

Vilniaus galerija „Meno niša“ atveria duris vienai ryškiausių šiuolaikinės Lietuvos meno parodų. Rugpjūčio 21 dieną čia pristatyta Nacionalinės kultūros ir meno premijos laureato Gintaro Makarevičiaus naujausia tapybos ekspozicija „Apkabink save manimi“. Paroda veiks iki spalio 4-osios, o jos lankytojai kviečiami į kelionę po menininko pasąmonės labirintus, kuriuose vaizdiniai kyla spontaniškai ir įgauna netikėtas formas – nuo abstrakčių peizažų iki skeletų ir kaukolių.

 

Makarevičius, daugelį pažįstamas kaip vienas ryškiausių šalies scenografų ir dokumentinio kino kūrėjų, šįkart grįžta prie tapybos – tos srities, kurioje jis ieško tiesioginio ryšio su savimi. Menininkas sako, kad tokie darbai atsiranda be aiškaus plano. „Dažnai tapydamas nežinau, ką darau. Atrodo, kad prieš akis peizažas, veidas ar dar kas nors, tačiau tik vėliau suvokiu, kokia giluminė intencija slypėjo. Tie darbai man patys įdomiausi, nors ne visada drįstu juos parodyti. Jie gimsta iš pasąmonės, be aiškios plastinės strategijos, todėl tampa itin asmeniški“, – teigia jis.

 

 

 

Apnuoginti iki skeletų: Gintaro Makarevičiaus tapybos kelionė į pasąmonę

Ginataras Makarevičius. Darbas iš parodos – Apkabink save manimi. 128×165 cm ©

 

 

Apnuoginti iki skeletų: Gintaro Makarevičiaus tapybos kelionė į pasąmonę

Ginataras Makarevičius. Darbas iš parodos – Apkabink save manimi. 130x160cm ©

 

 

 

Tapybos procesas, pasak menininko, yra nevaldomas. Pabandžius jį atkartoti, tikrumo nelieka. „Galima imituoti, tapyti panašia maniera, bet darbas nebesusikomponuoja spontaniškai. Tikrasis palengvėjimas ateina tik tuomet, kai gimsta neplanuotas, nesumeluotas vaizdinys“, – sako Makarevičius.

 

Parodos kuratorė, menotyrininkė Sonata Baliuckaitė, pabrėžia, kad ši tapyba yra tyrimas – pirmiausia savęs, bet kartu ir pasaulio. Ji atkreipia dėmesį į personažus, kurie atrodo nuasmeninti, tarsi nurengti iki kaulo, kol iškyla skeletai ir kaukolės. „Nors pastaraisiais metais Makarevičius kūrė abstrakčius darbus, bandydamas išsivaduoti iš vaizdavimo prievartos, kaukolės vis tiek grįžta. Jos tarsi išnyra iš pasąmonės, ir net abstrakčiame peizaže pradedi įžvelgti fantomus“, – sako Baliuckaitė.

 

Makarevičiaus kūrybinis kelias yra daugiasluoksnis. Jis pradėjo nuo architektūros studijų, bet greitai pasuko į tapybą Vilniaus dailės akademijoje. Nuo 1995-ųjų pats ten dėsto, formuodamas naujas menininkų kartas. Teatro scenoje Makarevičius sukūrė dešimtis scenovaizdžių, pelnė tris „Auksinius scenos kryžius“ ir 2017 metais buvo apdovanotas Lietuvos nacionaline kultūros ir meno premija.

 

 

 

Apnuoginti iki skeletų: Gintaro Makarevičiaus tapybos kelionė į pasąmonę

Gintaras Makarevičius. Apkabink mane savimi. 2025, popierius, tempera ©

 

 

Apnuoginti iki skeletų: Gintaro Makarevičiaus tapybos kelionė į pasąmonę

Nuotrauka – Andrej Vasilenko © Gintaras Makarevičius

 

 

 

Tapybos lauke jis ryškiau įsitvirtino prieš beveik dešimtmetį. 2016-aisiais VDA „Titanike“ surengta paroda „Pasidavimas“ tapo jo sugrįžimo ženklu. Vėliau sekė personalinė paroda „Laiko gaudyklė“ galerijoje „Meno niša“, projektas „Plastmasinė varna“ 2022-aisiais, kūrinių pristatymai tarptautinėse meno mugėse Vienoje, Berlyne, Bazelyje, Varšuvoje ir Vilniuje.

 

Parodoje „Apkabink save manimi“ žiūrovai kviečiami pamatyti darbus, kurie atsirado iš nevaldomo impulso, bet kartu jungia visą menininko patirtį – nuo pirmųjų bandymų prieš keturiasdešimt metų iki šiandienos. „Tapybos procesas beveik nepasikeitė. Spontaniškas, psichofizinis gesto principas tebėra tas pats, tik šiandien jį patiriu jau su viso gyvenimo patirtimi“, – sako autorius.

 

Ekspoziciją organizuoja galerija „Meno niša“, ją finansuoja Lietuvos kultūros taryba, o pagrindinė galerijos rėmėja yra Vilniaus miesto savivaldybė.

 

 


Komentuok:




*



Reklama