Spalio 18–26 dienomis Vilnius taps vieta, kurioje opera prabyla naujais balsais ir netikėtais pavidalais. 9-asis NOA festivalis šiemet pristatys aštuonis kūrinius, iš kurių net septyni – visiškai nauji, pirmą kartą pasirodysiantys pasauliui. Čia bus galima išgirsti operą, sukurtą iš šeimos vaizdo archyvų, patirti taksofone gimusias išpažintis, susitikti su dirbtinio intelekto terapeutu ar dalyvauti eksperimentiniame meilės romano išardymo procese.
Kiekvienas festivalio kūrinys – tai žvilgsnis į klausimą, kas šiandien yra opera. Ar jai dar būtina siužeto linija? Ar gali egzistuoti be orkestro ir choro? Ar įmanoma, kad dramaturgijos varikliu taptų ne tradicinė libreto struktūra, o garsas, ritmas ar net žmogaus atmintis?
Nuo pat pirmųjų renginių 2008-aisiais NOA deklaravo atvirumą, laisvę ir kolektyvinę kūrybą. Festivalis jungia įvairių sričių menininkus, skatindamas drąsius bendradarbiavimus. Šiemet programą kuria apie 250 kūrėjų – tarp jų kompozitoriai, režisieriai, vizualiųjų menų atstovai, aktoriai, chorai ir technologijų kūrėjai.
Didžiausias programos akcentas – įsivaizduojama Mikalojaus Konstantino Čiurlionio opera „Jūratė“. Pasitelkiant kompozitoriaus laiškus, scenografijos eskizus ir šiuolaikinius DI įrankius, ši svajonė, kurios pats Čiurlionis niekada neįgyvendino, įgauna naują gyvenimą. Tai vienas svarbiausių Lietuvos Vyriausybės patvirtintos Čiurlionio jubiliejinių metų programos įvykių.
Festivalį atidarys režisieriaus Karolio Kaupinio ir improvizacijos kvinteto muzikinis koliažas „Dainų šventė“. Pasirodymas, sukurtas iš XX a. pabaigos šeimų vaizdo archyvų, taps ironiška, tačiau jautria odė Lietuvos Nepriklausomybės pradžiai, o kartu – refleksija apie laiką, kuris negrįžtamai tolsta.
Tą patį savaitgalį Sapiegų rūmuose skambės kompozitoriaus Alberto Navicko ir elektronikos kūrėjo Edvino Siliūno oratorija „miške“. Tai muzikinis pasakojimas apie mišką kaip istorinę, ekologinę ir mitinę erdvę – nuo Čiurlionio romantizuotų vaizdinių iki partizanų atminties.
Spalio viduryje „Menų spaustuvėje“ žiūrovai išvys dokumentinę fikciją „Anoniminiai šokiai“. Režisierius Darius Gumauskas kartu su Valstybiniu Šiaulių dramos teatru tyrinės dopamino paieškas, priklausomybių dinamiką ir žmogaus norą pabėgti nuo realybės. Spektaklyje derinamos improvizacijos, baroko estetika ir elektroninė muzika, todėl tai bus ne tik pasakojimas, bet ir intensyvi sceninė patirtis.
Įdomus debiutas laukia Lietuvos nacionalinio dramos teatro Mažojoje salėje – opera „LLLLOVE“. Kompozitoriaus Jono Jurkūno kūrinys analizuoja meilės romaną, dekonstruojant jį pagal abėcėlės principą. Ar jausmas išlieka, kai nelieka istorijos, kurioje jis gimė?
Vizualaus meno duetas „Pakui Hardware“ kartu su kompozitoriumi Miša Skalskiu kvies į Vilniaus universiteto Mažąją aulą. Ten bus pristatyta premjera „Sporos“, tyrinėjanti emocinę sveikatą, santykį su technologijomis ir dirbtinio intelekto terapeutu. Šis kūrinys – koprodukcija su prestižine Niujorko performanso bienale „Performa“.
Festivalio kulminacija – „Jūratė“. Spalio 24–25 dienomis Vilniaus senajame teatre skambės kūrinys, jungiantis orkestrą, chorą, solistus, aktorius ir DI generuotą muziką. Opera dedikuojama Čiurlionio 150-osioms gimimo metinėms.
Kita ryški premjera – taksofono opera „Dalykai, kurių neišdrįsau pasakyti, ir dabar jau per vėlu“. Spektaklis Lietuvos nacionalinio dramos teatro Didžiojoje scenoje taps jautria erdve atsiminimams apie brangiausius, išėjusius žmones. Tai bus ne tik gyvas pasirodymas, bet ir vinilo plokštelės pristatymas.
Festivalį uždarys šventinis koncertas muzikos klube „Tamsta“. „Geros dienos! REMIX“ – tai Vaivos Grainytės, Linos Lapelytės ir Rugilės Barzdžiukaitės kūrinio perdirbiniai džiazo, bliuzo, techno ir psichodelinio roko stiliais. Publika išgirs, kaip viena garsiausių lietuviškų šiuolaikinės operos istorijų įgauna naujas formas.
NOA – tai festivalis, kuriame opera tampa laboratorija. Čia ji jungiasi su dokumentika, eksperimentine muzika, vizualiaisiais menais, technologijomis ir socialinėmis temomis. Tai erdvė, kur gimsta ne tradiciniai siužetai, o klausimai, aktualūs šiandienos žmogui.
Bilietai į visus renginius jau prekyboje. Žiūrovai gali rinktis ne tik pavienius pasirodymus, bet ir specialų premjerų abonementą.
Festivalį organizuoja Vilniaus miesto šiuolaikinio muzikos teatro kompanija „Operomanija“, bendradarbiaujanti su Lietuvos ir užsienio institucijomis, tarp jų – Valstybiniu Šiaulių dramos teatru, Lietuvos nacionaliniu dramos teatru, Vilniaus senuoju teatru, Lietuvos nacionaliniu operos ir baleto teatru bei Niujorko bienale „Performa“.
NOA tęsia savo misiją – parodyti, kad opera šiandien gali būti visur: šeimos archyvuose, universiteto auloje, taksofone ar miške. Ji gali būti ir jautri išpažintis, ir technologijų eksperimentas, ir filosofinis klausimas. Šis festivalis liudija, jog opera ne tik gyva, bet ir drąsiai kuriama iš naujo.