Menu
 
 

Kino klasikos vakaruose – ryškiausias vengrų Naujosios bangos balsas

2023 01 13  19:00  |  Aktualijos

Pernai minėtas žinomo vengrų režisieriaus Miklós Jancsó (1921–2014) šimtmetis tapo impulsu prisiminti šį autorių ir Lietuvoje. „Skalvijos“ kino centras savitą stilių sukūrusio autoriaus darbą – istorinę dramą „Apsuptis“ („Szegénylegények“, 1966) – pristato Kino klasikos vakarų cikle. Sausio 15 d. – paskutinis šansas vieną geriausių filmų kino istorijoje pamatyti dideliame ekrane.

Kino klasikos vakaruose – ryškiausias vengrų Naujosios bangos balsas

Kadras iš filmo „Išvyka prie Kabančios uolos“ ©

Jancsó – žinomiausias Vengrijos Naujosios bangos kūrėjas – kūryboje tyrinėjo galios, politikos, istorijos ir mitologijos susidūrimus. Originalus jo stilius pasižymi hipnotizuojančiais kameros judesiais, abstrakčiomis kadro kompozicijomis ir ilgais planais – vieną iš vėlesniųjų filmų sudaro vos dvylika.

100-ųjų metinių proga Vengrijos kino archyve restauruoti šeši garsiausi M. Jancsó filmai, parodyti prestižinėse pasaulio sinematekose ir tarptautiniuose kino festivaliuose.

Pastarąjį kartą režisieriaus kūryba Lietuvoje buvo pristatyta 2014 m. Kauno kino festivalyje, čia vyko jo filmų retrospektyva. Tąkart buvo parodyta ir visa žymioji trilogija: „Apsuptis“, „Žvaigždės ir kareiviai“ (1967) bei „Tyla ir riksmas“ (1968).

Kino klasikos vakaruose – ryškiausias vengrų Naujosios bangos balsas

Kadras iš filmo „Apsuptis“ ©

Kino klasikos vakaruose – ryškiausias vengrų Naujosios bangos balsas

Kadras iš filmo „Apsuptis“ ©

Puszta, vengriška stepė. Tolstanti horizonto link žmogaus figūra. Šūvis. Tai scena iš 1966 m. pastatyto vengrų režisieriaus Micloso Jansco filmo „Apsuptis“, lietuviškai dar verčiamame pavadinimu „Be vilties“. Iš tiesų vilties šiame filme, kuriame dominuoja štai tokie nenaratyviniai peizažai, maža: idealistai yra nušaunami į nugarą. Ir vis dėlto šis iš pažiūros istorinis filmas – jame vaizduojamas nepavykęs vengrų maištas prieš Habsburgus XIX a. viduryje – ne tik suteikia laiko perspektyvą, bet ir parodo būtinas sąlygas, kuriomis gimsta tautos identitetas. Tuometinis žiūrovas (filmą Vengrijoje pamatė kas dešimtas gyventojas) „Apsuptį“ žiūrėjo kaip 1956 m. antisovietinės revoliucijos parabolę – revoliucijos, kurią galiausiai sutraiškė Maskvos tankai, tačiau kuri dar kartą įrodė, kad blogio akivaizdoje mažos tautos ne praranda, o kaip tik atranda savo savastį“, – filmą komentuoja kino kritikas Narius Kairys.

Kino klasikos vakaruose – ryškiausias vengrų Naujosios bangos balsas

Kadras iš filmo „Apsuptis“ ©

„Tai visų laikų geriausias Vengrijos režisierius“, – apie M. Jancsó yra pasakęs ne mažiau svarbus Vengrijos kino balsas Béla Tarr. „Apsuptis“ – vienas mėgstamiausių jo filmų.

Sausio 15 d. „Apsuptį“ žiūrovams prieš seansą pristatys kino kritikė Izolda Keidošiūtė.

Vasarį ir kovą kino centras kvies žiūrėti australo Peterio Weiro mistinę dramą „Išvyka prie Kabančios uolos“ („Picnic at Hanging Rock“, 1975). Impresionistinį paveikslą primenantis filmas buvo teigiamai sutiktas kritikų ir žiūrovų, taip pat tapo įkvėpimo šaltiniu kino ir mados kūrėjams.

Kino klasikos vakaruose – ryškiausias vengrų Naujosios bangos balsas

Kadras iš filmo „Išvyka prie Kabančios uolos“ ©

Filmo veiksmas vyksta 1900-aisiais. Šv. Valentino dieną grupelė vienos Melburno mokyklos mergaičių drauge su mokytojomis iškylauja prie Kabančios uolos. Netikėtai pikniko metu dalis jų pradingsta.  

„Išvykos prie Kabančios uolos“ seansai vyks vasario 5, 12, 19, 26 d. ir kovo 5, 12 d. Vilniuje, „Skalvijos“ kino centre.

Kino klasikos vakaruose – ryškiausias vengrų Naujosios bangos balsas

Filmo plakatas, kurį specialiai „Skalvijos“ kino centrui sukūrė dizainerė Austė Dzikaraitė ©

Nuo 2014 m. „Skalvijos“ kino centras rengia pasaulio kino klasikos rodymus Vilniuje ir kituose miestuose. Filmus pristato kino kritikai.


Komentuok:




*



Reklama
DNO