Menu
 
 

Netirpstantis popierius ir svarbiausios naujojo dešimtmečio vertybės

2020 02 27  21:26  |  Pokalbiai

Netirpstantis popierius ir svarbiausios naujojo dešimtmečio vertybės

Nuotraukos – „Tata Paper“ asmeninio archyvo, Virginijaus Vapsvos ©

Visų pirmą – sveikinimai! Būdamas mažas (kol kasšypsosi) prekės ženklas – „Tata Paper“ tvirtai pozicionuoja savo vertybes ir požiūrį į aplinkai draugišką, etišką madą, siūlydamas nuostabią alternatyvą odos / tekstilės pramonėje – netirpstantį popierių, dar vadinamą veganiška oda. O svarbiausia – dėl šio popieriaus nekertami medžiai! Apie atsakingą madą, mylimą darbą, gyvenimo būdą ir kitus malonius dalykus kalbamės su „Tata Paper“ įkūrėja Marija Silickaja-Šmatavičiene.

Kodėl tvari mada yra svarbi?

Šis klausimas, šiuo metu vienas aktualiausių ne tik mados srityje. Visas pasaulis kalba apie ekologiją, gamtos saugojimą, atsakingai gaminamus daiktus. Taip pat tuos, kuriuos galime panaudoti antrą kartą, atgaivinti ir pratęsti jų gyvavimą. „Tata Paper“ – pagaminti iš popieriaus, kuris neturi įtakos miškų naikinimui. Tai kultivuojamas pluoštas, kitaip tariant, augalų šaknys, išsijojamos ariant žemę. Kiekvienas gaminys yra rankų darbo ir pagamintas su didžiule meile čia, Lietuvoje. Mėgstu vadinti mūsų gaminius „daiktais su mintimi“. Norime eiti koja kojon su laiku ir neatsilikti nuo pasaulinių tendencijų. Nors popieriniai gaminiai Europoje atsirado jau prieš gerus 10 metų, į Lietuvą atvežėme šią mintį vos prieš trejus. Sėkmingai skleidžiam žinią ne tik apie mūsų prekės ženklą, bet ir apie pačią medžiagą.

Tavo prekės ženklo galanterija iš plaunamo popieriaus – išties išskirtinė. Kūrinius galima plauti, skalbti, lyginti. Pamenu, prieš kelis metus gavusi „Tata Paper“ delninę, likau susižavėjusi. Galiu pasakyti tik viena – tarnauja tiek pat, kiek ir odinė. Kaip kilo idėja? Papasakok plačiau.

Jokiais būdais nenoriu prisiimti sau išradėjos garbės. Tik per atsitiktinumą atradau šį popierių užsienyje. Jis jau seniai žinomas Europoje, nekalbant apie visą pasaulį. Pirmą kartą pamačiusi popierinius gaminius, ne iš karto supratau, kas tai, net nepatikėjau, kad tai – iš popieriaus. Šaunios pardavėjos dėka sužinojau nemažai informacijos apie pačią medžiagą ir, žinoma, įsigijau kuprinę, kad galėčiau ją išbandyti. Įsitikinau medžiagos stiprumu ir visiškai įsimylėjau. Iškart supratau, kad tai kažkas išskirtinio. Kol keliavau atgal į Lietuvą, suradau popieriaus gamintojus ir užsisakiau pavyzdžių. Pirmoji pasiūta kuprinė buvo tragiška. Dabar net juokinga prisiminti, bet vis tobulinome ir tobulinome ją tam, kad taptų tokia, kokios norėjome (šypsosi). Galiu didžiuotis tuo, kad pirmoji Lietuvoje pradėjau gaminti tokius daiktus iš popieriaus.

Netirpstantis popierius ir svarbiausios naujojo dešimtmečio vertybės

Popierių užsisakai iš Italijos. Kodėl būtent iš ten?

Dabar popierių siunčiuosi ne tik iš Italijos, bet ir iš Vokietijos. Šios medžiagos gamintojų yra daug, teko visus išbandyti. Atsirinkau tą kokybę, kuri man patiko labiausiai. Rinkdamasi, klausdavau savęs: „Ar pati nešiočiau, ar pirkčiau?“ Jei bent akimirką sudvejodavau, mesdavau į šoną ir ieškodavau kitos, kol neturėjau priekaištų. Išbandžiau daug variantų, tačiau atsirinkau sau mieliausią ir labiausiai patinkančią. Norisi gaminti kokybiškus daiktus, kuriais tikėčiau pati.

Šiuo metu Lietuvoje tai – naujovė. Įvairiuose parodose, mugėse ir prezentacijose įmerki gaminius į vandenį, kad klientai aiškiai matytų, kad šie neištirpsta. Ar įdomu ir patogu dirbti su tokiu „audiniu“ kaip veganiška oda? Ar šita medžiaga reikli? Kokių specifinių įgūdžių reikalauja darbas su tokia medžiaga?

Reikėjo išmokti su ja dirbti – ji labai reikli. Nors tikrai yra patvari, tačiau, gaminant tam tikrus daiktus, popierių reikia „sustiprinti“. Man labai padeda mano auksarankė technologė, kuri suprojektuoja daiktus taip, kad jie atlaikytų didžiausius svorius. O ir projektuoti daiktus reikėjo priprasti, nes popierius nėra elastinga medžiaga, ji beveik nesitempia, tai ir jos minusas, ir privalumas. Siuvant tūrinius daiktus, reikia gerokai pasukti galvą, kad jie nebūtų plokšti, žinoti, kad jį bus sunku išversti į kitą pusę. Viskas ateina su praktika, tad mokausi ne tik aš, bet ir mano technologė, kuri padeda įgyvendinti keisčiausius mano sumanymus.

„Tata Paper“ kainos yra patrauklios ir nedidelės. Tai nebūdinga tvarios, rankų darbo mados versle. Kokia yra prekės ženklo strategija?

Smagu, kad kažkam taip atrodo. Nuolatos susiduriame su požiūriu, kad jei popierius, tai tikrai turėtų būti labai pigu. Žmonėms popierius asocijuojasi su popierinėmis servetėlėmis, geriausiu atveju – popieriniais maišeliais, tad paklausę kainos  nustemba: „Kodėl taip brangu?!“ Užsienyje popieriniai gaminiai kainuoja gerokai brangiau nei pas mus, tačiau Lietuva – maža šalis, tad siekiame gaminti žmonėms prieinama kaina.

Lietuvoje vis labiau kalbama apie ekologišką madą. Ar tai sąmoningas vystymasis tvaraus gyvenimo būdo link, ar hype‘inis mados ir tendencijų suformuotas reikalas?

Jei tai yra tik mados reikalas, tai aš tuo labai džiaugiuosi. Čia kaip su sportu, jei žmogus eina sportuoti, nes jam atrodo tai madinga, lai tik sportuoja, nes tai jam nepakenks. Taip pat ir su tvaria mada. Jei žmogus perka daiktus galvodamas, kad dabar madinga pirkti ekologišką daiktą, tai geriau tegul perka vien dėl mados, nei perka tai, kas teršia gamtą ir pagaminta neatsakingai.

Netirpstantis popierius ir svarbiausios naujojo dešimtmečio vertybės

Ar galėtum apibūdinti tvarią madą Lietuvoje po 10 metų? Kokia ji bus, kaip ją įsivaizduoji?

Labai viliuosi, kad Lietuvoje atsiras supratimas apie tai, kad tvari mada nėra tiesiog madingas žodis. Žmonės pradės atsakingiau žiūrėti ne tik, ką valgo, bet ir ką dėvi.

<…>

Pokalbis buvo publikuotas SwO street Nr. 35 sausio–kovo numeryje. Pilną pokalbį galite perskaityti čia (378 psl.): www.swo.lt/swo-street-nr-35


Komentuok:




*



Reklama