Menu
 
 

AIROS šokio teatras: skirtingus pasaulius perveriantys darbai

2022 10 27  16:50  |  Aktualijos

Lapkričio 4-5 dienomis Dūmų fabrike AIROS šokio teatras parodys naujausią choreografės Airos Naginevičiūtės spektaklį – projektą kūnams „Alkis“. Nors praeitų metų pabaigoje spektaklis parodytas Kauno geležinkelio stotyje, po 2021 m. pavasarį įvykusios premjeros tai – pirmas kartas, kai spektaklis sugrįžta į Vilnių. Nujautrėjimo klausimus keliantis „Alkis“ – kelionė, kurioje tarsi ateities scenarijuje kiekvienas žiūrovas panyra į potyrį drauge su šokėjų kūnais. Šis spektaklis – šiandienos ir ateities visuomenės sankirta, kurioje peržengiamas laikas ir interpretuojamas pats gyvenimas.

AIROS šokio teatras: skirtingus pasaulius perveriantys darbai

Nuotrauka – Martynas Aleksa © Airos Naginevičiūtės darbas „Stiklo sodai“.

Šiame projekte pasitelkiama filosofų Gilleso Deleuze’o ir Pierre-Félixo Guattari geismų mašinerija, įsitraukiama į nesibaigiančią tėkmę, kurioje dekonstruojamas žmogiškumas, siekiant šį pažadinti iš snaudulio. Tai leido sukurti unikalias šokėjų dramaturgines linijas, kuriose Deleuze’o ir Guattari  filosofijos raktiniai žodžiai įkvepia judesį, tampa neatsiejama kiekvieno šokėjo dalimi. „Mums šių filosofinių paieškų reikėjo, kad šokėjams padėtume sukurti tam tikrus distopinio pasaulio kodus. Kaip sukurti tokią būseną, kuri netiesiogiai galėtų tarp žmonių pramušti vyraujantį stiklą, jį ištirpdyti?“ – apie būsimą patirtį pasakoja choreografė Aira Naginevičiūtė.

AIROS šokio teatras: skirtingus pasaulius perveriantys darbai

Nuotrauka – Martynas Aleksa © Airos Naginevičiūtės darbas „Stiklo sodai“.

Kūrėjai žiūrovus kviečia tapti scenografijos dalimi: spektaklio scenoje – 15 cilindrų. Išdėstyti Dūmų fabriko erdvėje, šie cilindrai leis patiems žiūrovams nuspręsti, kaip savo kūną projektuoti, kur ir kaip pro savo stiklo cilindrą žiūrėti. Skirtingi rakursai – skirtingi žiūrėjimo taškai, iš kurių kursis autentiškas, nesikartojantis spektaklio reginys. Aktyvios scenografijos, garso architektūros ir kolektyvinio išgyvenimo dalimi virstantis žiūrovas susidurs su asmenine patirtimi: kurioje žmogiškoji egzistencija sulipdoma tarsi dūžtančio stiklo šukės. „Alkis“, anot choreografės Airos Naginevičiūtės, įspėja ir tarsi išprovokuoja tarp vienos ir kitos stiklo pusių esančių – žiūrovų ir šokėjų dialogą.

AIROS šokio teatras: skirtingus pasaulius perveriantys darbai

Nuotrauka – D. Matvejev © Aira Naginevičiūtė

Stiklas – be galo trapus, tačiau kartu tai yra medžiaga, kuri išlieka nesuirusi tūkstančius metų, pasiruošusi naujam gyvenimui atgimti kitokiose formose. Stiklo temą, kaip ir tarpinę būseną  pratęs 2023 metus pradėsianti AIROS šokio teatro kelionė į Kauną: sausio 18 d. Nacionaliniame Kauno dramos teatre žiūrovai turės galimybę pamatyti prieš metus naują kvėpavimą įgavusį Airos Naginevičiūtės darbą „Stiklo sodai“. Efemeriškų būsenų pripildytas, žmogaus būties klausimus keliantis šokio spektaklis – ledinėje scenografijoje įrėmintas kūrinys, kalbantis apie būties trapumą ir tvarumą, kuris užgimsta nesibaigiančiame gyvybės cikle.

„Stiklo sodai“ – tarpsmas, erdvinė, dramaturginė, teminė begalybė. Ir ta begalybė keliauja tarp šiapus ir anapus. Bet anapusybė mano spektaklyje nėra mirtis ar išėjimas: ji yra kažkur tarp žemės ir dangaus. Ieškojom sąsajų, kas yra „Stiklo sodai“? Kas yra gyva ir negyva vienu metu? Kažkada su kūrėjais atsiminėme spektaklio dramaturgiją – ji atspindi personažų būsenas. Anapusybė man – tarpinė būsena, kai esi vis dar čia, bet jau nebe čia. Šią temą įvairiomis klostėmis papildėme ieškodami tarpinės būsenos sąšaukų“, – sako Aira Naginevičiūtė.

AIROS šokio teatras: skirtingus pasaulius perveriantys darbai

Nuotrauka – D. Matvejev © Airos Naginevičiūtės darbas „Alkis“.

Stiklas šiame spektaklyje įgauna kitą formą: du pasauliai – dangaus ir žemės, gyvybės ir amžinybės – egzistuoja vienas greta kito, neišvengiamai vienas kitą papildydami. Priešingai, nei „Alkyje“, juos skirianti riba – nematoma, tačiau jaučiama. Kiekvienas kuriamas personažas – žmogus, brėžiantis savo gyvenimo trajektoriją, vedančią pro vienus iš dviejų stiklo sode esančių vartų: gimimo arba mirties. Pasak choreografės, šios atskirų personažų trajektorijos – nesibaigiančios: jos audžia gyvuosius paveikslus, kurie šiame trapiame pasaulyje, kaip ir gyvenime, nebūtinai kada nors susidurs…

AIROS šokio teatras: skirtingus pasaulius perveriantys darbai

Nuotrauka – D. Matvejev © Airos Naginevičiūtės darbas „Alkis“.

Projektas kūnams „Alkis“ Vilniuje, Dūmų fabrike bus parodytas lapkričio 4 ir 5 dienomis. Spektaklis „Stiklo sodai“ – sausio 18 d. Kaune, Nacionaliniame Kauno dramos teatre.


Komentuok:




*



Reklama
DNO